Een belangrijke bijwerking van te snel eten, zegt een nieuwe studie

17 Apr 2021

Een belangrijke bijwerking van te snel eten, zegt een nieuwe studie

Misschien neem je een snelle hap terwijl je je van de ene boodschap naar de andere haast, of eet je een maaltijd die zo vertrouwd is dat je hem begint op te eten zonder het te beseffen. Wat uw behoefte aan snelheid ook is, nieuw onderzoek in Clinical Obesity suggereert dat u een veel hoger risico op gewichtstoename loopt.

Onderzoekers keken naar twee verschillende onderzoeken bij volwassenen en kinderen om te bepalen of er associaties zijn tussen hogere body mass index (BMI), het aantal broers en zussen dat u heeft en waar u zich bevindt in de geboortevolgorde (als u niet enig kind bent). Ze ontdekten dat eerstgeboren kinderen twee keer zoveel kans hadden om sneller te eten dan andere kinderen, en dat een groter aantal broers en zussen wordt geassocieerd met een snelle eetsnelheid.

Sneller eten is geassocieerd met een verhoogd risico op obesitas, concludeerden ze. Voedsel dat snel wordt gegeten, wordt meestal in grotere hoeveelheden geconsumeerd, en zelfs als je seconden niet terug kunt, vermindert sneller eten de verzadiging. Dat betekent dat de kans groter is dat u kort daarna gaat snacken, waardoor uw calorieën voor de dag toenemen.

GERELATEERD: 100 meest ongezonde voedingsmiddelen ter wereld

Hoewel het onderzoek zich vooral richtte op kinderen en tieners , de resultaten gelden voor iedereen, merken de onderzoekers op. Dat is vooral het geval als je dit snel-eetgedrag op jongere leeftijd hebt geleerd en die snelheid hebt behouden, zelfs als je niet aan tafel concurreerde met je broers en zussen.

Het goede nieuws is dat, zelfs als dit een goed verankerde gewoonte is, het opnemen van meer bewuste eetgewoonten kan helpen, stelt geregistreerde diëtiste Vanessa Rissetto, RD, stagedirecteur dieetkunde aan de New York University Steinhardt.

"De eerste stap is om je andere zintuigen eerst te gebruiken met eten, in plaats van meteen een hapje te nemen, "zegt ze. Neem bijvoorbeeld even de tijd om naar de kleuren en texturen te kijken en om de geur van het eten te waarderen. Als je toch begint te eten, stelt ze voor om de ene hap door te slikken voordat je een nieuwe neemt.

Op zichzelf kan dat een grote verschuiving zijn voor mensen die snel eten, voegt ze eraan toe, omdat ze de neiging hebben om meer in hun mond te stoppen. voordat de laatste hap is afgelopen. Enkele andere bewuste eettechnieken zijn onder meer je vork of lepel tussen de hapjes neerleggen en aan tafel zitten om te eten - zonder tv te kijken of op je telefoon te scrollen tijdens de maaltijd.

Ook, voegt Rissetto toe, plan tijd voor je maaltijd. 20 minuten reserveren om te eten kan een grote overgang zijn, maar als je meer aandacht wilt besteden aan het oefenen van je gewicht en je gewicht wilt beheersen, is het de moeite waard om die "afspraak" te maken.

"Langzamer eten kan vaak leiden tot andere gezonde eetgewoonten, zoals betere voedselkeuzes, "voegt Rissetto eraan toe. "Over het algemeen werk je niet alleen aan gewichtsverlies, maar ook aan het ontwikkelen van een betere relatie met voedsel."

Voor meer, kijk zeker eens naar Genius manieren om je smaakpapillen opnieuw te trainen om van gezonde voeding te houden.

Lees het originele artikel over Eat This, Not That!